Hur du använder Blender 2,71: grunderna (9 / 21 steg)
Steg 9: Manipulera objekt: dimensionering och skalning
Äntligen! Vi befinner oss nu i hjärtat och själen av 3D-modellering: manipulera objekt som ser ut som vad vi vill att de.
Du märkte sannolikt det skalningsalternativ som fanns när vi från början placerade ett objekt och i objektet fliken i egenskaper-redigeraren. Båda dessa fungerar ganska bra, men om du designar en 3D-modell som du vill ska vara i verkliga livet skala, såsom metrisk skala eller imperial skala, vi måste du ändra våra enheter till dessa i stället för med hjälp av "Mixer enhet" skalan.
Om du vill ändra vilka enheter vi är verksamma med, klicka på fliken "Scenen" i egenskaper-redigeraren. På denna flik och det finns en "Units" alternativ där vi kan välja ingen (för ingen fördefinierade enheter), metriska eller brittiska imperialmått. Metriska Standardenheten är mätaren och kejserliga Standardenheten är en fot.
Skalningsalternativ är det för dig att ändra storleksförhållandet på objektet jämfört med storlek på standard. Till exempel i metriska enheter, standard kuben är 2 meter bred, men när skalan är inställd till 0,1, standard kuben är istället 0.2 meter, eller 20 cm bred. Observera att denna skalning inte korrelerar med översätta (rörliga) objektet. I 0,1 metrisk skala, om du berättade det att flytta "1" i x-riktning, flyttar objektet 1 meter i stället för 10 cm som skalan föreslår förment.