Hur du använder Blender 2,71: grunderna (18 / 21 steg)
Steg 18: Manipulera objekt: att gå och separera
Att gå och separera objekt är användbara tricks för att se till att objekt bo relativt fast i förhållande till varandra eller förlora sin fasta relation till varandra, respektive.
Att gå med två objekt så att Blender behandlar dem som en objekt (även om de inte fysiskt vidrör varandra), gå in i objektet läge och markera ett objekt genom att högerklicka på den, och sedan hålla ned "Shift"-tangenten och högerklicka på alla andra önskat objekt. Tryck på kontrolltangenten och nyckeln "J". Alla markerade objekt kommer att få en gul kontur och kommer flytta, skala och rotera tillsammans.
Om du har två kopplade objekt (eller två delar av ett objekt) att du vill separera senare och alternativet "Kontroll Z" gå tillbaka inte är livskraftig, kan du fortfarande skilja dem.
Att separera objekt, gå in i Redigera-läge och välj en uppsättning funktioner som du vill separera. Jag vet du är förmodligen tänker detta låter som en skrämmande uppgift, men lyckligtvis har vi ett trevligt kortkommando. Om du väljer en viss funktion och tryck på "L" för, Blender kommer sedan Välj sedan alla funktioner relaterade till att en funktion och är smart nog att skilja ansikten mellan två objekt, även föremål som en mindre kub anslöt sig till en större kub.
Att faktiskt separat objekt, när du har de funktioner du vill markera, tryck på "P". Detta kommer att ta upp en liten meny frågar av vad vi vill separera genom. Personligen väljer jag "Markering" eftersom jag aldrig har ändrat materialtyp och jag tror att "Lösa delar" fungerar bara om de inte fysiskt vidrör varandra. Objekten är nu inte längre är associerade med varandra och det blir en ny post i "Outliner Editor" i övre rätt för det nya objektet.