Hur du använder Blender 2,71: grunderna (8 / 21 steg)
Steg 8: Objekt och redigera läge
Innan vi får för mycket längre (och eftersom vi behöver denna funktion att göra nästan allt annat ändå), ska vi prata om skillnaderna mellan två av de viktigaste lägena att mixern har tillgängliga: objekt och redigeringsläge.
Hittills har vi arbetat i objektet läge där vi har möjlighet att manipulera objekt på mer av en global skala. Redigeringsläge är å andra sidan, där mycket detaljerade arbete kan göras.
Det finns två sätt att ändra vad läge Blender verksamma i. Du kan välja på popup-menyn på "Object Mode" i 3D vyredigeraren längst att välja en ny läge, till exempel Edit-Mode. Den snabbare sätt, som jag använder, är den TAB knappen på tangentbordet som växlar mellan objekt och redigeringsläge för dig.
På huvudskärmen i redigeringsläge, kan du se att det objekt som har markerats i objektet läge nu delas upp i enskilda delar: hörn, kanter och ytor. Du kan välja en av dessa genom att välja lämpliga urvalstypen i 3D vyredigeraren i botten och sedan högerklicka på lämplig funktionen. Hålla ner SKIFT samtidigt rätt klickande kan du markera flera av samma funktioner. Igen, kan du trycka på "A" för att markera/avmarkera alla funktioner på markerade objekt.
På den vänstra sidan av skärmen, har verktyg hyllan förändrat dess alternativ för profiler och olika former av skivning (mer om det senare) under fliken "Verktyg" som fyllning alternativ under fliken "Fyllning/UVs".