Hur du använder Blender 2,71: grunderna (6 / 21 steg)
Steg 6: Flytta objekt-del 2
Det är svårt att placera ett objekt på önskad plats i fri översättning, men du är kan vinna några mer kontroll genom att trycka på "X", "Y" eller "Z" för att låta objektet flyttas i en viss riktning. Knapparna som upprepade gånger kommer att växla mellan lokala, globala, och fri rörlighet. Alternativt kan du flytta objektet från början i en viss riktning genom att klicka på en av de röda, gröna eller blå pilarna. Igen, för att placera ett objekt använder vänster musknapp klicka.
Jag vet av personlig erfarenhet att det är svårt att få ett objekt flyttas till en exakt plats, men inom mixer, när du flyttar och plats ett objekt någonstans, en meny till vänster visas som gör att du kan ange hur långt objektet ska flyttas. Kom ihåg att du kan ändra din skärmposition av olika knappsatsens siffror som musens mittknapp till check om objektet är där du vill att det ska vara.
På samma sätt kan du rotera ett objekt genom att högerklicka på den för att markera det och sedan trycka på "R"-tangenten tillsammans med på "X", "Y" eller "Z" för att ange en rotationsriktning.
Om du råkar gå fel objektet, kan du högerklicka om du vill återställa objektet till dess ursprungliga plats. Alternativt, om du har redan placerat fel objektet, kan du trycka på "CTRL" och "Z" för att ångra den senaste åtgärden.