Hur du använder Blender 2,71: grunderna (3 / 21 steg)
Steg 3: Flytta skärmen
Att kunna manövrera din synpunkt är utan tvekan en av de viktigaste sakerna för att kunna göra för att skapa en 3D-modell. Inom Blender finns flera olika sätt att ändra din synpunkt.
I 3D vyredigeraren (på nederst vänstra), när du klickar på knappen "Visa", en lista med alternativ visas erbjuder olika åsikter tillsammans med deras motsvarande snabbtangenter. Detta är användbart om du vill orientera eller skiva ett objekt på en specifik sida och behöver en exakt orientering.
Jag rekommenderar att sätta vyn ortogonala perspektiv av knappsatsen nummer 5. Detta hjälper till att se till att sidorna inte visuellt sned som de är i användarperspektivet, om det är ett bekymmer för dig. Att trycka på tangentbordet nummer 5 att växla mellan de två ståndpunkterna.
Knappsatsen nummer 4 och 6 kommer att rotera skärmen vänster och höger, respektive, och siffrorna 2 och 8 kommer att rotera skärmen ner och upp, respektive. 0 kommer att växla kameraperspektiv på och av, men jag tror inte att nummer 9 gör något.
Medan några av dessa är trevligt, särskilt för att få i en exakt synvinkel, personligen föredrar jag att använda musen för att göra den stora majoriteten av skärmrotation. Scrollhjulet justerar zoomnivån och kombination med Skift-tangenten, den rör sig på skärmen upp och ner. I kombination med bara CONTROL-tangenten (eller kommandotangenten för Mac's förmodligen), skärmen rör sig vänster och höger. Att trycka SHIFT- och CTRL samtidigt och rullning justerar rotation av skärmen.
Den mittersta musknappen kan du fritt dra din orientering kring och i kombination med Skift drar fritt skärmen samtidigt hålla samma avstånd. Musens mittknapp med kontroll kan du fritt zooma in och ut, vilket inte är mycket bra eftersom rullning redan gör detta.