Hur du använder Blender 2,71: grunderna (15 / 21 steg)
Steg 15: Manipulera objekt: skivning - kniv Project - del 1
Skivning alternativet sist som jag kommer att täcka i denna tutorial är verktyget "Kniv projekt". Detta särskilda verktyg är väl kända typen av verktyg där du har möjlighet att klippa ut olika former in i ytan av objekt.
För att använda verktyget kniv projekt, måste du först två objekt: objektet som ska klippas och det objekt som är att projiceras genom objektet yta. Jag råkade välja att skapa en stjärna mönster genom att lägga till en cirkel mesh med 10 hörn och sedan använda alternativet "Push/Pull" på verktyg hyllan i Edit-Mode för att dra varje andra vertex för att skapa en stjärnform. I mixer, det objekt som är att projiceras genom "kniven", måste vara ett platt föremål. Eller åtminstone jag inte har framgångsrikt använt en kniv projektet med ett 3D-objekt som kniven.
Välj objektet som ska vara "kniven" med en höger musknapp Klicka på och sedan hålla Skift och högerklicka på objektet som "kniven" är att vara projicerad på i objektet läget. Det första objektet, kniv, bör beskrivas i en orange-röda färg och det andra objektet bör ha gul kontur.
För att faktiskt göra projektet kniv, tryck på TABB för att gå tillbaka till redigeringsläge; "kniven" skall fortfarande beskrivas i den orange-röda färg, objektet som ska klippas kan eller kan inte tändas upp beroende om du har valt alla funktioner, men det spelar ingen roll om den är markerad. På verktyg hyllan i de verktygen fliken, tryck på alternativet "Kniv Project". Detta kommer projektet kniven framåt på ytan av objektet.
Du kanske har märkt att "framåt" är helt baserad på nuvarande perspektiv i ditt Visa hamn. Om du har kniv objektet exakt centrerad på objektet som ska skäras och sedan rotera kameran, baseras den resulterande skära på kameravinkeln, inte objekt orientering till en annan. Kom ihåg att ditt nummer knappsats kan du hoppa till specifika kameran riktlinjer.