Hur du använder Blender 2,71: grunderna (11 / 21 steg)
Steg 11: Manipulera objekt: strängpressning
Strängpressning är en gemensam 3D-modellering funktion där en funktion, till exempel på sidan av ett objekt, eller en uppsättning funktioner som en uppsättning av hörn, kan vara sträckt och utökade från sin nuvarande position.
Att pressa ett objekt, gå in i Redigera-läge och välj funktion(er) du vill pressa genom att högerklicka på dem. Sedan kan du välja att pressa hela regionen genom att klicka på "Pressa Region" fliken verktyg på hyllan verktyg eller genom att trycka på "E". Detta bör sträcka ut särskilt regionen och kan vara kvar att klicka eller sätta tillbaka i sitt ursprungliga läge genom att högerklicka. Du kan också pressa i en viss riktning genom att trycka på "X", "Y" eller "Z".
Du kan också pressa enskilda ytor (inte andra funktioner) genom att klicka på "Pressa enskilda" fliken verktyg i verktyget hyllan (inget kortkommando för detta som jag känner till). Om du har flera funktioner valt, är det lätt att se att de är pressad i riktning ortogonala mot planet som tangerar; det vill säga är de pressad "direkt bort" från sin ursprungliga plats.