3D-tryckt Biologically-Inspired Robotics (10 / 44 steg)
Steg 10: Avsiktliga misstag
Från början, jag kände igen detta var mekaniskt inte rätt metod. Till att börja med, kan det inte expandera och sträcka som en faktisk tentakel. Det också endast tillåtet för deformation längs två axel, och --endast längs en singular pivot. Detta är mindre än idealisk för att en faktisk tentakel möjliggör deformation i någon riktning i en viss punkt längs dess längd. Det är också stel och inte särskilt lämpad att greppa saker.
Svansen är aktiveras av fyra metall kablar passerade genom fyra på varandra följande rader av hål i var och en av skivorna. Dessa rader är ordnade i kardinal kompass positioner runt centrum. Om du drar på en kabel, svansen kommer att böja i den riktningen, och om du drar på motsatt kabeln, det kommer att dra i den andra. Genom att växelvis dra olika kablar, kan svansen göras att böja i någon riktning.
Dock ville jag har direkt erfarenhet att förstå varför denna särskilda tentakel-liknande konfiguration inte var rätt. Jag behövde fysiskt interagerar med den innan jag kunde faktiskt förstå varför det var ett misstag. Jag ville också se om det fanns något att finna värde i sin design. Efter några inledande experiment slutsatsen jag att trots alla sina brister, det var - trots allt - ganska nära vad jag försökande till gör.
Denna design anser slutligen imitera en tentakel. Men inspirerade denna mekanism senare strategier mot Gångjärnnoder. Jag tycker också det är kanske något värde i denna design för landbaserade tentakel robotar; men mer om det senare.