3D-Grafisk Design med Blender och Gimp (10 / 21 steg)
Steg 10: Lägga till partikeln damm
När du har placerat kameran och bakgrunden planet, är det sista vi behöver göra att lägga några damm. Detta ger en mycket djup och gör scenen pop. Lägga till ett plan, skala det ända tills det är ungefär lika bred som din bakgrund plan och flytta den ovanför den översta kantlinjen i kamerans vy. Under egenskaper, gå till längst till höger i översta flikarna och klicka på den lite glittrig. Det partikel dags!
Lägga till en ny partikel system till planet. Vid denna punkt, kan du kopiera bilden av min layout eller följa förklaringen nedan. Varning: detta blir lite komplicerat!
Under "Utsläpp" högst upp, ändra antalet partiklar till 1500. Detta ger oss en trevlig densitet av damm. Också ändra livstid till omkring 200. Nu gå till "Rotation"-fliken och kontrollera att det är markerat. Ändra inställningen för "Random" till omkring 0.7. Detta lägger till några spin damm motes. Gå nu till fliken "Fysik", och veva upp den "slumpmässiga storlek" lite, jag använde ca 0,2 för mitt projekt. Under det, veva upp den "Brownian" kraften, jag använde ett värde av cirka 4,4. Detta lägger till några random motion partiklar. Ner på botten av skärmen visas den tid-line. Tryck på pilen framåt spela och titta på alla de små partiklarna kommer tumlande ur vårt plan!
Dessa ser inte mycket som damm, så vi behöver lägga en textur till dem. Först behöver vi en bas för texturen. 2 högst upp på tangentbordet för att hoppa till lager 2 och lägga till ett plan. Inte oroa skalning det, klicka bara på 1 för att återgå till lagret en. Nu under partikeln inställningar igen, gå ner till fliken render förändring sorten från halo till objekt, och på den lilla rutan som visas, klicka och välj planet vi lagt till just. Det bör vara högst numrerade planet, så "Plane.002" eller "Plane.003" eller något i den stilen.
Obs: I bilden, partikel objektet är Plane.010, detta är bara för att jag har ett antal andra objekt i scenen som är dolda, eftersom de är onödiga. Yours bör fortfarande vara Plane.002 eller Plane.003.
Nu har vi en hel del av fallande lilla plan. Spela upp animeringen med tidslinje piltangenterna tills partiklarna börjar försvinna. Hoppa in i kameraläge och säkerställa partiklarna faller förbi botten av kameran innan de försvinner.
Nu är vi officiellt gjort modellering! Totalt, ska din scen just nu se ut en massa nappflaskor hängande från strängar. Med konfetti. Verkligen imponerande. Men oroa dig inte, det blir bättre!