3D-Grafisk Design med Blender och Gimp (2 / 21 steg)
Steg 2: på bra grejer: modellering glödlampan
Det första vi gör är modell lampan själv. Markera kub genom att högerklicka på det och tryck på delete eller X för att bli av med den. Använda denna metod att få bort lampan, prickade bollen. Skift-A typ att få upp menyn "Lägg till" och under "MESH" på toppen, välj "UV-sfären". Detta är en bas som vi kommer att ändra om du vill skapa glaset på lampan.
Träffa fliken på tangentbordet för att gå in i redigeringsläget, där vi kan flytta hörnen runt. Välj längst ner genom att högerklicka på den. Nu trycker du på O, och titta på vad den gör på botten av 3d-vyn. En liten blå cirkel ska visas, med en kurva bredvid den. Välj den linjära kurvan från drop-down, en som ser ut som en upp och ner V. Detta gör proportionella redigering, som tillåter oss att påverka andra hörn.
Detta kan vara en bra punkt att använda sifferknapparna pad 3 eller 1 och 5 för att få en ortografisk sidovy. Det hjälper dig se vad i världen du gör.
Nu, med den nedre brytpunkten valt tryck på G och då Z. Detta tar tag vertex och låser sin rörelse till Z-axeln. En liten vit cirkel visas runt hjässan, kan du ändra storleken på det genom att bläddra för att avgöra vilka hörn påverkas genom att flytta den. Flytta botten upp lite till squash det och sedan den övre vertex och två ringar av brytpunkter under den. Sträck upp detta också. En referens är praktiskt här, jag personligen använt detta: https://media.restorationhardware.com/is/image/rhi... Du kan också markera den nedre brytpunkten och dra den, men se till att pressen O först att stänga av "Proportionell redigering" som det kallas.
När du har den grundläggande formen av glödlampan, markera alla hörnen av slagkraftigt A gånger, sedan Tryck mellanslag och skriv i skuggan slät. Välj kommandot när det visas på listan. Detta gör vår lampa ser mer ut som en smidig lampa än något gjord av origami. Slutligen, på höger sida, menyn egenskaper, markera den blå skiftnyckeln för att öppna panelen modifierare och lägger till modifieraren "Underavdelningen ytan". Detta gör lampan ännu smidigare.
En viktig anmärkning: Använd CTRL-S för att spara. Och se till att du sparar ofta. Vi vill inte detta awesome arbete att gå ner i avloppet.