3D-Grafisk Design med Blender och Gimp (15 / 21 steg)
Steg 15: Belysning och skärpedjup
För belysning kommer vi att använda en metod som kallas HDR belysning. Vad detta innebär är ta data från en panoramabild och använda den för att tända vår scen. Detta resulterar i mycket realistisk belysning och reflektioner med väldigt lite arbete. Detta är en annan nod-baserad shader, så välj den lilla värld ikonen under montage verktygsfältet längst ned i fönstret montage. Detta berättar vi nu redigerar världens shader model. Använda skuggning inställningen visas i bilderna och Lägg en HDRI panorama i bild väljaren. Du kan lätt hitta en HDRI panorama med en google-sökning för något i stil med "HDRI bildfönstret". På grund av reglerna här på Instructables, jag kan inte omfatta den en jag använd, men det är lätt att hitta andra.
En förklaring av inställningarna: Denna inställning är långt mer komplicerat, men vettigt. Noden "Textur koordinater" berättar berättar blender hur man projicera bilden, och noden kartläggning berättar blender hur man projicera bilden. Inställningen för punkt fungerar bra för panoramabilder, eftersom det är alla hämtade från en enda punkt i rummet. Noden "Miljö textur" berättar Blender vilken bild och vilken typ av bild som vi använder och noden "Nyans/mättnad/värde" tar bort alla färger från bilden, så det inte färgton våra material roliga färger. Mix skuggningen fungerar på ett mer komplext sätt. Baserat på noden "Light Path", blandar den HDR-bilden med en vit om den ljusa strålen reflekterar bort en glansig yta. Med andra ord, gör det blanka ytor ljusare. Och det är det!
En sista sak innan vi gör render: skärpedjup. Detta suddar ut de ofokuserad områden, vilket ger oss en trevlig effekt på miljön. Välj kameran och under kameran i egenskapsfliken, expandera djup av fältet tab. ändra fokus till oavsett objekt din centrum glas finger sak är, du kan ta reda på vad det heter genom att markera den och söker den i outliner ovanför fliken Egenskaper inställd 0,3 skärpedjup "storlek". Du kanske vill använda bilden ovan som referens.