3D-Grafisk Design med Blender och Gimp (17 / 21 steg)
Steg 17: Starta i Gimp: vinjett
Starta gimp och öppna din bild i Gimp. (För dem som inte vet, bara använda i Aktivitetsfältet överst). Vi vill lägga till tre effekter: en vinjett, ökad kontrast och ett litet trick som kallas kromatisk aberration. Vi börjar med vinjetten.
Använda lager dialogen på rätten att lägga till ett nytt transparent lager med knappen "Lägg till skikt". I verktygsfältet till vänster, Välj gradient ikonen. Ändra lutningen till "FG på ett öppet" eller något sånt. Kontrollera att förgrunden (FG) färg är faktiskt svart, du kan vända färger med liten pilarna längst höger i de färgade rektanglarna. Du kan behöva vända Toningsriktning runt med små pilarna bredvid övertoningstyp väljaren, men detta är lätt saker. Kontrollera också att lutningen är inställd till stråldiagram, inte linjära.
Nu med det nya genomskinliga lagret markerat och verktyget Övertoning aktiva, sätta din mus i mitten och dra det så långt åt sidan som du kan. Släppa, och vi bör ha en trevlig mörknande mot hörnen i vår bild. Detta är vår vinjett, som lägger till lite gammaldags atmosfäriska flair för hela pjäs. Det hjälper till att hålla ögat koncentreras till kontaktpunkten i centrum. Åtminstone i teorin...