3D-Grafisk Design med Blender och Gimp (3 / 21 steg)
Steg 3: Forma Bulb socket
Nu måste vi modell innehavaren eller uttag av lampa. Se till att du är ur edit-läget och använder Skift-A att få upp menyn "Lägg till" igen. Lägg till en cirkel under mesh, den här gången. Detta kommer bara synas som en tunn ring. Ta tag i den och flytta den längs Z-axeln som vi gjorde när du redigerar glödlampan. Tryck på S att skala ringen tills det är rätt storlek. Igen, referens är mycket användbart här. Gå nu i edit-läget och tryck E. Detta kommer att börja att pressa mesh, utvidga hörnen. Igen, du kommer att behöva en referens foto här vet hur att skala olika delar. Upprepa detta steg som behövs, strängpressning och skalning, tills du har en form som liknar din referens. Med hjälp av sifferknapparna pad och ortografisk läge, som jag nämnde på denna punkt, endast modell innehavaren, inte tråd; Vi kommer att ta tråd senare.
Här kommer att igen vi skugga det smidigt, genom att markera alla hörn och söka efter kommandot med mellanslagstangenten. Igen, lägga till en underavdelning yta modifierare (även känd som bara en "Subsurf") från panelen modifierare. Du kommer att märka att många av kanterna som bör vara skarp har blivit rundade och böjda. För att åtgärda detta, markera hörnen som du vill ha en skarp kant och tryck på SKIFT-E att skrynklas dem. Flytta musen utåt tills de blivit helt lila. Du kan upprepa detta steg för att säkerställa att de är helt vikta, eller du kanske vill lämna dem bara halv-ökat. Vid denna punkt, är det rent personliga preferenser.
Obs: På bilderna, jag har tagit bort lampan så att du kan se tydligare vad jag gör. Du bör modellering yours på glödlampan.
Här igen, kan beroende på din referens och personliga preferenser du knurl några av kanterna som jag gjorde. För att göra detta, fliken ur redigeringsläge, och tillämpa modifieraren Subsurf genom att klicka på modifieraren själv. Kontrollera att du använder den med detaljnivåer på standard, eller har du alldeles för många hörn. Nu när den tillämpas, gå tillbaka in i redigeringsläget och välj de hörn som du vill ta in för att göra vredet. Du kan välja flera hörn genom att hålla Skift och högerklicka. När du har alla dessa valts, tryck S för att skala, och sedan Skift-Z att låsa skalan i XY-planet. Detta gör att vi inte har en vågig kant på kanterna av våra vredet. Du kanske också vill skrynklar kanterna på vredet till göra den mer distinkt.