3D-Grafisk Design med Blender och Gimp (12 / 21 steg)
Steg 12: Glödlampor, metall och tråd Shaders
En smutsiga litet trick: glödtrådarna är standard skuggningen. Jag gjorde inte något med dem. Inte ens tilldela ett material. De är så nära redan till färgen på en släckt glödtråden, jag bara orkar inte. De är ganska liten också. Ingen kommer märka. Förhoppningsvis.
En av de lättare shaders är metall skuggningen. Detta ger några riktigt spektakulära resultat med mycket lite arbete. Följ setup i bilden, och en förklaring följer:
Grunden för denna shader är en glänsande skuggning. Ett knep är den strävhet faktorn. Först använder vi en buller textur, med justera skala, etc. Sedan vi lägga till en math nod och subtrahera från det lite att tona ner det effekt lite. Detta är ansluten till ojämnheter på glansigt skuggningen, och det är det! För hur enkelt är det, det gör metall utseende både skamfilat och vinkelstansade och slå upp. Det var inte så illa!
För kabeln kommer ut på toppen av glödlampan, bara justera standard skuggningen till en komplett svart färg, och vi är bra.