3D-Grafisk Design med Blender och Gimp (19 / 21 steg)
Steg 19: Kromatisk Aberration
Den svåraste delen här är kromatisk aberration. Du kan hoppa över detta om du vill, men jag tror att det lägger till en subtil effekt på bilden som verkligen lägger till i vintage stil. Kromatisk aberration är en separation av färgerna vid kanten av en bild. Detta är faktiskt rimligt enkelt att utföra, men det finns ett antal steg.
Med lager dialogen igen, kopiera den ursprungliga layer två gånger, så att du har 3 bilder. Markera överst och använda filtret colourize från menyn "Färger" för att göra det lika röd som möjligt. Nu ta det suddgummit från vänster, och ange det är opaciteten till ca 65%. Radera över hela bilden bara en gång. Nu väljer du nästa lager dubbletten, mittersta, och använder samma process för att vända den så grön som möjligt. Du kan stänga av de andra lagrarna genom att klicka på ögat bredvid dem. Detta sätt kan du se vad du gör. Igen, radera över detta lager en gång och slå de andra igen. Visst ser inte ut mycket, rätt?
Nu till roligt delen. Använd verktyget fyra sätt pilen från vänster och flytta den röda lagret lite till höger, och det gröna lagret lite till vänster. Kontrollera att du har det lager du vill flytta markerade och rätt inställningar på verktyget "flytta lager". Stänger andra lager kan hjälpa, men du kanske också vill lämna dem på. OK, så din bild bör officiellt ser ut som något skulle du se med en riktigt dålig migrän. Eller under andra särskilt inflytande. Detta beror på att lagren suddas också i mitten av bilden. För att åtgärda detta, radera över den mellersta lampan på både röda och de gröna lagrarna. Nu det viktigaste ljuset ska vara rena och normal, och resten bör ha en ljus färg avskiljande effekt, särskilt på dammpartiklar. Nu avsluta resten av det te eller kaffe och ta en cookie. Du är klar!